Wanneer heb ik een energielabel nodig?

02/04/2022 Admin

Als u als vastgoedeigenaar een woning wilt verkopen of verhuren, dan bent u verplicht om een geldig energielabel te overhandigen. Kunt u als verkoper of verhuurder geen energielabel overhandigen, dan riskeert u een boete die flink kan oplopen. U voorkomt dit door het energielabel tijdig aan te vragen bij de verkoop of verhuur van een woning.

 

Wat is een energielabel?

Een energielabel is een label waarop informatie staat over de energiezuinigheid van een woning of appartement. Er staan ook tips op het label waarmee de nieuwe eigenaar de woning energiezuiniger kan maken. Denk bijvoorbeeld aan tips over het beter isoleren van de woning, maar ook informatie over hoe de woning van het gas afgehaald kan worden. Het is verplicht om een energielabel te overhandigen. Als u dit niet doet, dan riskeert u een boete en in extreme gevallen een bezoekje aan de rechter.

Waarom heb ik een energielabel nodig?

Met het energielabel voor woningen wil onze overheid vastgoedeigenaren informeren over de energiezuinigheid van het gebouw. De overheid wil eigenaren hiermee stimuleren om energiebesparende maatregelen te treffen. Door informatie te verstrekken over wat er in een specifiek gebouw mogelijk is, zoals het plaatsen van zonnepanelen of een waterpomp, is het nemen van deze maatregelen eenvoudiger.

Wanneer is een energielabel verplicht?

U heeft bij de verkoop, verhuur én oplevering van een woning een energielabel nodig. Dit is bepaald in het Besluit energieprestatie gebouwen. U heeft het energielabel nodig voordat u de verkoop- of verhuuradvertentie op websites als Funda laat plaatsen. Het is namelijk verplicht om de energielabelklasse in de advertentie te vermelden. Door grote veranderingen in de maatschappij werd er tot 1 juli 2021 niet gehandhaafd op advertenties zonder vermelding van een energielabel. Inmiddels is dit veranderd, waardoor het voor elke verkoper, verhuurder of projectontwikkelaar belangrijk is om te investeren in het aanvragen van een energielabel. In deze gevallen heeft u geen energielabel nodig:

 

  • Bij de verkoop of verhuur van beschermde monumenten;
  • Bij een provinciale of gemeentelijke verordening;
  • Vrijstaande gebouwen met een bruikbare oppervlakte van minder dan 50 m²;
  • Verhuur of verkoop van recreatiewoningen*;
  • Gebouwen voor religieuze activiteiten;
  • Gebouwen die geen energie verbruiken;
  • Kamerverhuur.

 

*u hoeft geen energielabel aan te vragen voor recreatiewoningen die minder dan vier maanden per jaar worden gebruikt. Het verwachte energiegebruik moet hierbij minder dan 25% zijn van het verwachte energiegebruik bij permanente bewoning.

Hoe wordt een nieuw energielabel opgesteld?

Het nieuwe energielabel wordt opgesteld door een energieadviseur die bij u langskomt voor een opname. Het is niet meer mogelijk om het energielabel zelf online aan te vragen, omdat het energielabel bij schattingen niet altijd accuraat is. Het is ook goed mogelijk dat het oorspronkelijke energielabel sinds de bouw is veranderd, omdat u energiezuinige maatregelen heeft getroffen. De energieadviseur die bij u langs komt kijkt naar verschillende aspecten in de woning:

 

  • De boiler, meters en Cv-ketel;
  • Materialen die zijn gebruikt voor de bouw van de woning;
  • De isolatiewaarden in de woning;
  • Aanwezigheid van energiebesparende apparaten.

 

Op basis van alle informatie wordt er een energielabelklasse tussen A en G aan de woning toegewezen. A is hierbij de meest energiezuinige klasse, en G de minst zuinige klasse.

Hoe lang is het energielabel geldig?

Elk energielabel is voor 10 jaar geldig. U vraagt het energielabel alleen aan wanneer uw woning geen geldig energielabel heeft. Het is mogelijk om het bestaande energielabel te vernieuwen na een verbouwing of renovatie. Is het bestaande energielabel vernieuwd, dan is het nieuwe energielabel wederom 10 jaar geldig. De geldige energielabels zijn geregistreerd in EP Online. Een voorlopig energielabel is niet geldig en wordt daarom ook niet geregistreerd. Heeft u een oud energielabel in bezit die nog geldig is binnen de termijn van 10 jaar, dan is het niet verplicht om het energielabel te vernieuwen.

Heb ik een energielabel nodig voor een appartement?

Ja, u heeft ook een energielabel nodig voor de verkoop, verhuur of oplevering van een appartement. Omdat de opname in een appartement doorgaans sneller verloopt, zijn de kosten van het aanvragen van het energielabel bij een appartement goedkoper in vergelijking met een eengezinswoning. Omdat de energieadviseur bij u langskomt zijn de kosten van het aanvragen van het energielabel hoger dan u misschien gewend bent. Verkoopt of verhuurt u een appartement, dan moet u rekening houden met ongeveer € 100 voor het aanvragen van het energielabel. Verkoopt u een eengezinswoning, dan moet u rekening houden met gemiddeld € 200 voor de opname.

Boete bij afwezigheid van het energielabel

Zowel de manier van aanvragen van het energielabel als de boete bij afwezigheid van het energielabel zijn in 2021 veranderd. Een vastgoedeigenaar die geen geldig energielabel kan overhandigen bij de verkoop, verhuur of oplevering van een woning kan van de ILT een boete verwachten. Deze boete bedraagt per 1 november 2021 voor particuliere verkopers en verhuurders € 435 per woning. Voor bedrijven die woningen verkopen is de boete verhoogd naar € 870 per woning. De hoogte van de boetes is bepaald in de Beleidsregel boeteoplegging verkoop en oplevering woning zonder geldig energielabel 2021.

Vraag een energielabel aan bij Labelkeuring

Het aanvragen van een energielabel is niet ingewikkeld bij Labelkeuring.nl. U vraagt het label aan in slechts 4 simpele stappen. Na de aanvraag en opname op locatie, overhandigen wij het energielabel binnen 5 werkdagen. Op die manier kunt u snel aan de slag met de vervolgstappen in het verhuur- of verkoopproces en is uw woning binnen no-time verkocht of verhuurd. Dit is wat u van ons team mag verwachten:

 

  1. Een simpele start van uw aanvraag. Voor het aanvragen van het energielabel vult u een vragenlijst in, zodat wij vooraf voldoende informatie hebben over de huidige situatie. Op basis hiervan maken wij een vrijblijvende offerte, zodat u vooraf weet waar u aan toe bent en niet voor verassingen komt te staan.
  2. Wij maken een afspraak voor de opname. Na het ontvangen van de gegevens maken wij een afspraak voor de opname in uw woning.
  3. De energieadviseur stelt het rapport op. Hiervoor worden er verschillende controles en metingen uitgevoerd. Na de opname is het voor u mogelijk om het rapport in te zien.
  4. U ontvangt het nieuwe energielabel binnen 5 werkdagen. Het energielabel is vervolgens 10 jaar geldig en wordt door ons geregistreerd.

 

Start de aanvraag energielabel direct!